نبأ

مواد مغذی برای افراد بالای 40 سال

پنجشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۲ ب.ظ

مواد مغذی برای افراد بالای 40 سال

     با گذر زمان و افزایش سن ، تغییرات جدیدی در جسم و خلق و خوی انسان بوجود می آید؛ این تغییرات کمی ناخوشایند از 40 سالگی مورد توجه بیشتری قرار میگیرند. تغییراتی مثل پوکی استخوان و یا تغییرات متابولیسمی.به هیچ وجه نمی توان جلوی این تغییرات را گرفت ،تنها می توان کارهایی را انجام داد تا احساس سلامتی و شادابی بیشتری کرد.


پروتئین

بدن برای انجام بسیاری از اعمل حیاتی نیاز به پروتئین دارد،مثلا برای ساختن و مستحکم کردن استخوان ها ، ناخن ها و مو به پرو تئین نیاز دارد .ولی وقتی به 50 سالگی رسیدیم پروتئین های بدن به سرعت شروع به شکستن و نابود شدن می کنند و دیگر اعمال حیاتی بدن به خوبی انجام نمی شوند و ماهیچه های بدن سست می شوند.

توصیه ها و مواد مورد نیاز

در روز بدن حدودا باید 150 تا 200 گرم پروتیئن دریافت کند . مواد غذایی مانند تخم مرغ ،گوشت گاو ،مرغ بدون بال،ماهی ها مثل سالمون و تن و حبوبات سرشار از پروتئین هستند.درصورت کاهش پروتئین در بدن ،کبد و کلیه ها دچار اختلال می شوند.

کلسیم

یکی از مواد بسیار مهم و حیاتی برای بدن محسوب میشود ، کلسیم باعث انعقاد خون ، تنظم فشار خون و استحکام استخوان ها میشود. در طول عمر بارها و بارها ضرباتی به استخوان ها وارد می شود ولی با افزایش سن به ویژه از 40 سالگی تراکم استخوان ها کاهش می یابد و دچار پوکی استخوان می شویم. پوکی استخوان در خانم های 50 ساله به دلیل کاهش هورمون استروژن و در مردان 60 ساله به دلیل کاهش هورمون تستسترون ،بسیار شایع می باشد.

توصیه ها و مواد مورد نیاز

برای افراد بالای 40 سال، 1000 میلی گرم و برای افراد بالای 50 سال، 1200 میلی گرم کلسیم در روز سفارش شده است. مواد غذایی سرشار از کلسیم شامل: کنجد ، لبنیات ، کلم بروکلی ، کاهو ، لوبیا ، مغز ها و گردو می باشد. مکمل های غذایی هم منابع خوبی برای کلسیم می باشد ولی قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کرد همچنین مواد غذایی سر شار از ویتامین C و منیزیم منابع خوبی برای تشکیل کلسیم در بدن می باشند.

ویتامین K

این ویتامین برای استحکام استخوان ها بسیار ضروری است و مانع پوکی استخوان می شود ، همچنین در فعال کردن بسیاری از پروتئین هایی که برای سلامت استخوان ها مفیداند ،بسیار موثر است.

توصیه ها و مواد مورد نیاز

 سبزیجات سبز مانند کاهو ، بروکلی و اسفناج سرشار از ویتامین K  می باشند.

آنتی اکسیدان ها
با گذشت زمان ، بدن در معرض فرآیند های گوناگون اکسیداسیون قرار می گیرد . این فرایند ها زمانی رخ می دهند که رادیکال های آزاد ،  اتم ها ، مولکول ها و یا یون ها به طور مداوم به سطح سلول ها برخورد کرده و باعث تخریب در نتیجه پیری بافت ها می گردد .
در نخستین دهه های زندگی ، آنتی اکسیدان های طبیعی در درون بدن ، بدن را در برابر این رادیکال های آزاد محافظت می کنند اما به مرور زمان هجوم دائمی بیشتر شده و بدن توان از بین بردن آن ها را ندارد .


توصیه ها و مواد مورد نیاز

مواد غذایی حاوی ویتامین A و C و E مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات، انواع انگور، کلم بروکلی، سیر و چای سبز  سرشار از آنتی اکسیدان می باشند.



نظرات  (۱)

مطالب مفیدی دارین خوشحال می شم به منم سری بزنین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی